همه چیز درباره منطقه گردشگری دره راگه و چادرهای برزنتی مسافرتی

دره

معرفی منطقه گردشگری دره راگه

چادر برزنتی بهترین گزینه برای ایجاد کمپ های تفریحی امدادی است. منطقه گردشگری دره راگه، یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمان است. این منطقه زیبا، منحصر به فرد و ناشناخته، بکر و کویری می باشد. با اینکه استان کرمان دارای ظاهری کویری و خشک می باشد، با این حال می بایست در نظر داشت که این استان در دل خود بسیاری از جاذبه های گردشگری و طبیعی را جای داده است.

دره راگه نیز از بهترین نا شناخته های این منطقه جذاب و دیدنی است. در ادامه مطالب جهت تکمیل اطلاعات فوق، به بررسی این جاذبه گردشگری فوق العاده زیبا خواهیم پرداخت.

محل دقیق منطقه گردشگری دره راگه برای ایجاد کمپ با چادر برزنتی

همانطور که اشاره شد، دره راگه در استان کرمان واقع شده است. این منطقه در نزدیکی رفسنجان قرار دارد و تقریبا می توان گفت، در حد فاصل مس سرچشمه، بردسیر و رفسنجان می باشد. فاصله این دره منحصر به فرد تا مرکز استان کرمان حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

همچنین می بایست اشاره کرد که سفر کردن به این دره زیبا می تواند از طولانی ترین سفر های هر شخصی به شمار آید؛ چرا که برای دسترسی به این منطقه نیازمند به گذر از مسافت بسیار طولانی می باشد.

طریق دسترسی به دره راگه

جهت دسترسی و سفر این منطقه گردشگری زیبا، ضرورت دارد که ابتدا به استان کرمان سفر نمایید. این مسیر تا به هنگام رسیدن به منطقه رفسنجان ادامه خواهد یافت. افرادی که از سمت پایتخت به سوی دره راگه می روند مجبور هستند مسیری ۸۷۰ کیلومتری را طی نمایند.

تمامی این مسیر ها پس از گذشت از شهر های قم، کاشان، یزد و انار به مدت ۱۰ ساعت به طول می انجامد. پس از رسیدن به شهرستان رفسنجان می بایست به سمت کمربندی رفنسجان کرمان ادامه مسیر دهید.

در مسیر می بایست از روستای ناصریه عبور کرده و سپس به سمت جاده آسفالتی که فرعی است ادامه مسیر دهید. پس از طی کردن مسیری ۱۵ کیلومتری جاده به نسبت خاکی تر شده و به راحتی تنگه راگه نمایان می شود.

نکاتی درباره سفر به تنگه راگه

همانطور که مشهود است سفر کردن و شب مانی در بیابان و هر نوع منطقه طبیعی و بکر دیگری می تواند به همراه ریسک و خطرات زیادی می باشد. با این حال با به همراه داشتن تجهیزات کافی و راهنمای آشنا به منطقه می توان با خیال راحت از زیبایی های منحصر به فرد این دره خاص بهره مند شد.

دره راگه سومین ژئو پارک ایران است. در واقع این منطقه به عنوان میراث زمین شناخته محسوب می شود و به گفته زمین شناسان به مدت ۲۰ هزار سال قبل شکل گرفته است. حیات این دره و موجودات اطراف آن، وابسته به رودخانه گیودری است که در دل شکاف دیواره های دره جریان دارد.

جهت تکمیل اطلاعات فوق، قابل ذکر است که این دره زیبا دارای ۲۰ کیلومتر طول، ۱۸۰ متر عرض، ۷۰ متر عمق و بیشتر از ۳۶ هزار هکتار وسعت دارد.

جاذبه های دره راگه

این دره دارای قدمت چندین هزار ساله است. جریان آب رودخانه معرفی شده همیشه در تلاطم و تلاش برای ایجاد فرسایش بیشتر در دره ها بوده است. به همین علت دیواره های دره و صخره های میان آن دارای اشکال عجیب و مشابه به سنگ تراشی های باستانی می باشد.

عمق زیاد دره و ارتفاع بالای دیواره ها احساس بسیار عجیبی به بازدیدکنندگان می دهد. همچنین می بایست در نظر داشت که شب های دره راگه نمایشگر بسیاری از تصاویر آسمانی و جذاب می باشد. به همین علت افراد علاقمند به رصد ستارگان و بازدید آسمان شب کویر در این منطقه حاضر می شوند.

دره راگه ملقب به دره مرگ

در گذشته بسیاری از بومیان این منطقه تاکید داشتند هیچ گردشگری در این منطقه زیبا حضور نیابد. چرا که این احتمال را می دانند که سنگ های فرسوده شده از قسمت فوقانی دیواره های دره سقوط کنند.

این باور مردمان بومی موجب شد که بسیاری از افراد دره راگه را به عنوان دره مرگ بشناسند و آن را یکی از غیر ایمن ترین محل ها واقع در دل کویر کرمان بدانند. به همین علت این دره بسیار زیبا را به عنوان دره مرگ می شناختند.

قدمت دقیق دره راگه

در قسمت های قبلی اشاره شد که این دره به عنوان ژئو پارک و میراث ارزشمند زمین شناسی محسوب می شود. همچنین در مطالب قبلی ذکر شد که این دره دارای قدمتی ۲۰ هزار ساله است. در واقع با حضور یافتن در این دره و بازدید از ستون های سنگی آن، به طور کامل متوجه قدمت زیاد آن خواهیم شد.

بنابراین به صورت کلی می بایست در نظر داشت که در دوره امتداد عصر یخبندادن زمین و در دوره چهارم زمین شناسی این دره زیبا شروع به تشکیل شدن کرد.

تفریحات مطلوب در دره راگه

بی شک دره راگه به دور از دسترسی تجمعات انسانی و هر نوع امکانات رفاهی قرار دارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد با استفاده از بهترین تجهیزات در این محل حضور پیدا کنید. طبیعت بکر و صخره های طویل و سخت موجب شده است که صخره نوردی یکی از اصلی ترین و بهترین تفریحات این دره شناخته شود.

همچنین حضور منجمان و علاقمندان به رصد آسمان برای دیدن مناظر شب این دره یکی دیگر از تفریحات آن محسوب می شود. البته در کنار تمامی این تفریحات پیمایش های طولانی کویر گردی، عکاسی از طبیعت و کمپ یا شب مانی از سایر تفریحات منطقه شناخته شده است.

روستای میمند و قطب گردشگری دره راگه

در نزدیکی دره راگه، روستایی به نام میمند وجود دارد که بسیاری از افراد برای بازدید از زیبایی های این منطقه به آن سفر می کنند. روستای میمند به شهر بابک شهرت دارد و به عنوان یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های توریستی این منطقه شناخته می شود.

فاصله این روستای زیبا تا شهر رفسنجان ۱۳۵ کیلومتر است. این روستا نیز همچون دره راگه دارای صخره های متعددی می باشد. جاذبه های تاریخی این روستا آتشکده و حمام قدیمی آن است. در واقع می بایست گفت: روستای میمند به عنوان دهکده صخره ای ایران یادگار دوره مهر پرستی ایرانیان باستان است.

قدمت روستای میمند

روستای میمند با داشتن اقلیمی خشک و کویری یادگار دوران ماد ها، اشکانیان، ساسانیان و هنگام ورود اسلام است. این روستا همچنان استحکام و اصالت خود را حفظ می کند.

قدمت چندین ساله، زیبایی معماری خانه ها و وجود بنا های تاریخی دلایل ارزش بی انتهای این روستا به عنوان میراث ملی می باشد. در مسیر این روستای زیبا باغ شاهزاده ماهان، کلوت های شهداد و همانطور که گفته شد دره راگه واقع شده است.

بهترین زمان مسافرتی به دره راگه

همانطور که مشهود است، این دره در منطقه ای خشک و کویری قرار دارد. به همین علت حضور یافتن در آن برای فصل های گرم سال به هیچ عنوان مناسب و معقول نمی باشد.

به همین علت و برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان توصیه می شود در اوایل بهار، فصل های پاییز و زمستان در این منطقه حضور یابید. البته با توجه به اختلاف دمای شدید کویر در طول شبانه روز بهتر است با تجهیزات کامل در دره راگه حاضر شوید.

نکات ایمنی برای کمپینگ در دره راگه

حضور نا آگاه به محیط و بدون تجهیزات کافی در دره راگه ایجاد کننده اتفاقات ناگوار و شرایط تهدید کننده بسیاری می باشد.

در اولین اقدام ضروری است که در فصلی مناسب با بررسی کامل شرایط آب و هوایی در این منطقه حضور پیدا کنید. امکان آنتن دهی تلفن های همراه و نقشه خوانی اینترنتی در این منطقه وجود ندارد، بنابراین حتما باید به همراه فردی آشنا به منطقه به کمپینگ در دره راگه اقدام نمایید.

سیلاب های دره راگه و خطرات آن

بسیار اهمیت دارد که شرایط جوی دره راگه را برای روز های احتمالی اسکان خود چکاب نمایید. این دره در بسیاری از مواقع دچار سیلاب ها و بارش های شدید باران می شود.

بنابراین برای حفاظت از جان خود می بایست در منطقه ای امن در نزدیکی دره اسکان کنید و با داشتن تجهیزات کامل ایمنی در این منطقه حضور یابید.

بررسی تجهیزات ضروری به هنگام اسکان

همانطور که اشاره شد، دره راگه بسیار مناسب برای اجرا صخره نوردی و پیمایش است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که تجهیزات مرغوب و ضروری را برای گردش در این دره به همراه داشته باشید.

در اولین اقدام بسیار ضروری است که برای حفظ امنیت خود به هنگام استراحت یا بارش باران، چادر مسافرتی برزنتی مرغوبی به همراه داشته باشید.

همچنین استفاده از پانچو ضد آب و کیسه خواب برزنتی مقاوم در برابر رطوبت خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه مطالب به سایر تجهیزات ضروری کمپینگ در این دره خواهیم پرداخت.

  • به همراه داشتن آب آشامیدنی کافی
  • مواد غذایی سالم و مقوی
  • زیر انداز مناسب برای چادر برزنتی
  • مسیر یاب
  • کفش مناسب پیمایش و صخره نوردی
  • کوله پشتی مناسب و ضد آب
  • عصای کوهنوردی
  • لباس اضافه
خلاصه مطالب

منطقه گردشگری دره راگه میزبان بسیاری از صخره نوردان، علاقمندان به رصد آسمان شب و طبیعت گرد های قهار می باشد.

حضور یافتن در این منطقه با به همراه داشتن چادر مسافرتی برزنتی و سایر تجهیزات ضروری امکان پذیر است. همچنین توصیه می شود برای حفظ سلامت خود در طول سفر، با راهنمایی بومی و آشنا به متطقه دره راگه حضور پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی